Als zzp’er is het voordelig om je boekhouding uit te besteden. Je kunt namelijk op die manier veel tijd besparen, profiteren van belastingvoordeel, en je bent op tijd met het indienen van je belastingaangiftes. Ook kan een boekhouder je financieel advies geven over hoe je slimme financiële keuzes maakt. Ontdek hier de voordelen van een boekhouder voor zzp’ers.
1. Belastingvoordelen
Als zzp’er gelden er bepaalde voordelige aftrekposten en regelingen. Een boekhouder is precies op de hoogte van welke belastingvoordelen er voor jou gelden en hoe je zo goed mogelijk kunt profiteren van fiscale voordelen. Zo betaal je nooit te veel.
2. Persoonlijk advies voor zelfstandigen
Een boekhouder die zich heeft gericht op zzp’ers kun je ook professioneel advies geven over jouw bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan adviezen over hoe je meer winst kunt maken, de vraag of je je tarief kunt verhogen en/of bepaalde investeringen verstandig zijn. Zo zet je de juiste stappen voor de toekomst.
3. Je belastingaangiftes worden op tijd ingediend
Met een boekhouder weet je zeker dat je ieder kwartaal en aan het eind van het jaar op tijd bent met je belastingaangiftes en jaarcijfers, waardoor je op tijd betaalt en geen boetes krijgt. Dit zorgt voor een hoop minder stress.
4. Geen fouten in je administratie
Een professionele boekhouder is een echte rekenexpert, dus je kunt erop rekenen dat je financiële administratie en je belastingaangiftes foutloos zijn.
5. Overzicht houden
Als je een boekhouder inschakelt houd je het overzicht op je financiën en weet je hoe je eenmanszaak er financieel voor staat.
6. Een deel van de kosten is aftrekbaar
Voor zzp’ers is de btw van de kosten voor je boekhouder altijd aftrekbaar! Dat scheelt je dus in het bedrag dat je betaalt voor je boekhouding. Volgens Boekhouder Gids is boekhouding voor zzp vaak met een lager tarief dan wanneer je een groot bedrijf hebt.
7. Tijd overhouden voor jouw eigen bedrijf
Omdat je de administratieve taken uitbesteedt, houd je tot slot veel tijd over. Die tijd kun je goed gebruiken om in je onderneming te investeren, bijvoorbeeld om klanten te winnen, je marketing strategie te verbeteren en te onderzoeken hoe je je doelgroep kunt bereiken.